sobota 3. prosince 2011

Zplodit syna, zasadit strom, postavit dům

Kontext

Architektura doby nikdy nebyla tvořena architekty samými, ale byla, a je vždy dána poptávkou, kterou vytvářela společnost, ať již reprezentována dominantním jedincem či jednotlivci z řad občanské společnosti. Poptávka vychází z konkrétních potřeb jednotlivých lidí, okolností doby a její konkrétní zhmotnění je ovlivněno skrze vkus a kulturní úroveň.

Okamžiky v historii, kdy architekt či jedinec obecně ovlivnil společnost, znamenaly moment, kdy se jím nabízené myšlenky objevily v průniku správného místa a času, kdy je společnost byla ochotna přijmout.

Pokud si jako architekti vezmeme za cíl ovlivnit vkus a architekturu doby, jediná cesta vede přes ovlivnění společnosti jako celku. Uvědomme si však, že měnit názor a vkus hotového člověka je mnohem těžší, nežli se pokusit ovlivnit teprve utvářející se osobnost, která bude vytvářet kulturní úroveň blízké budoucnosti.

Místo, kde se tvoří kulturní úroveň národa je rodina, těsně následována vzdělávacím systémem. Věřím, že je to právě vzdělání a všechny jeho stupně, kam by se měla směřovat naše pozornost.

Škola

Rčení, které shrnuje život zní: "Zplodit syna, zasadit strom, postavit dům."

Bližší pohled, jak se toto rčení odráží v současném školním systému, mluví samo za sebe:

zplodit synacca 3 roky základů společenských věd + sexuální výchova
zasadit strom cca 8 let přírodovědy a biologie
postavit dům 0

Přičemž děti zplodí většina z nás, strom zasadí málokdo, ale bydlet, bydlet budeme někde všichni.

Jako architekti si stěžujeme, že naši klienti nechtějí, co by podle nás chtít měli a nechápavě nad tím kroutíme hlavou. Koho napadne poodstoupit dál a zamyslet se,
kdy a kdo dal lidem podněty, na nichž zakládají svoji poptávku po bydlení či architektuře obecně. Když to uděláme, zjistíme, že patrně nikdo a nikde.

Současně je všude slyšet, jak je náš školní systém zkostnatělý, založený na memorování telefonního seznamu dat, letopočtů a vzorečků, bez viditelného smyslu jejich použití v praktickém životě. Přičemž témata spojená s architekturou a urbanismem by mohla sloužit ke spojení těchto jednotlivostí do smysluplného celku.

Z vlastní zkušenosti si myslím, že žáky by více bavilo a vnímali by prospěšnějším učit se o fungování měst, kdo je tvoří, kde si mohou postavit dům a kde by to bylo výhodné, nežli se "šprtat", kolik tun uhlí se vytěží v ostravské pánvi.

Bylo by přitažlivější naučit se ve fyzice, kolik doma protopím energie a jak to ovlivnit, než neustále dokola "sjíždět" kalorimetrickou rovnici pro smíchání abstraktních tekutin. Bylo by i představitelnější dozvědět se, jak se dráha Slunce promítá do života lidí a jejich obydlí, než počítat dobu oběhu měsíce kolem Jupitera.

Smysl

Projekt vychází z předpokladu, že společnost není hloupá, a že pokud jí poskytneme relevantní informace, dokáže se na jejich základě rozhodnout.

Projekt, jemuž se bude věnovat náš blog, se zaměřuje právě na vzdělávání o architektuře, urbanismu a bydlení obecně, v rozsahu od mateřské školy po školu střední, jež by mohlo podchytit problémy, s nimiž se potýkáme.

Zajistit, že lidé budou vědět, co vše se architektům/urbanistům/územním a strategickým plánovačům honí hlavou a co vše zohledňují při navrhování. Ukázat lidem již v jejich raném věku, že existujeme, že se nás nemusí bát, a že jsme zde, abychom jim poskytli službu, jejíž podstata tkví v možnosti přispět ke kvalitě jejich života.

A.H./K.S.

Žádné komentáře:

Okomentovat